Η τεχνολογία ως στρατηγικό εργαλείο στο retail

Πώς οι τεχνολογικές εξελίξεις μετασχηματίζουν τον κλάδο του λιανεμπορίου
Η τεχνολογία και η έννοια του ψηφιακού μετασχηματισμού έχουν γίνει αδιαμφισβήτητοι παράγοντες εξέλιξης στον κλάδο του retail τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, εκείνο που προκύπτει πλέον με σαφήνεια είναι η ανάγκη μιας ουσιαστικής ψηφιακής αναβάθμισης που θα δημιουργήσει το πρόσφορο έδαφος πάνω στο οποίο θα καλλιεργηθεί μια ολοκληρωμένη αλλά και επιτυχημένη επιχειρηματική στρατηγική. Η υιοθέτηση τεχνολογικών εργαλείων προσφέρει ευκολότερη και πιο άμεση προσαρμογή των επιχειρήσεων στο διαρκώς μεταβαλλόμενο σύγχρονο περιβάλλον, εξοικονόμηση πόρων – τόσο οικονομικών όσο και χρόνου – και υψηλά επίπεδα ικανοποίησης της πελατειακής βάσης. Ποιοι είναι οι παράγοντες που πρέπει να έχουν υπόψη τους οι retailers ώστε να αποκομίσουν τα μέγιστα από αυτά;
Η σημασία της ταχύτητας και της αποδοτικότητας
Έννοιες όπως «υψηλή ταχύτητα», «αποδοτικότητα», «συνέπεια» κ.ά. είναι πιο σημαντικές από ποτέ και βρίσκονται στην ατζέντα κάθε επιχείρησης που θέλει να επιβιώσει και να παραμένει ανταγωνιστική στο σύγχρονο λιανεμπόριο. Οι παγκόσμιες επενδύσεις στην τεχνολογία retail, σύμφωνα με την PwC, αναμένεται να αυξηθούν κατά 10% μεταξύ 2024 και 2028, ποσοστό μεγαλύτερο του 4% της προηγούμενης τετραετίας. Ας δούμε, λοιπόν, κάποιους τομείς στους οποίους η τεχνολογία συμβάλλει στην ανάπτυξη του retail.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη προσφέρει νέες δυνατότητες στο retail
Η AI, το τελευταίο διάστημα, έχει φέρει πραγματική επανάσταση στον τομέα του retail. Η ικανότητά της να προσαρμόζεται στα εκάστοτε δεδομένα με ιλιγγιώδη ταχύτητα και αποτελεσματικότητα και να αντιλαμβάνεται τις αλλαγές που προκύπτουν στα καταναλωτικά προφίλ, καθιστά την τεχνολογία αυτή κλειδί για την εξυπηρέτηση των πελατών σε ένα δυναμικό περιβάλλον. Οι επιχειρήσεις retail υιοθετούν AI εργαλεία για να εντοπίζουν και να προβλέπουν καταναλωτικές τάσεις και να δημιουργούν μια εξατομικευμένη εμπειρία. Εργαλεία όπως τα chatbots και οι AI βοηθοί/σύμβουλοι αγορών προωθούν την αλληλεπίδραση και τη δημιουργία σχέσης εμπιστοσύνης επιχείρησης- πελάτη.
Αξιοποίηση όλων των δεδομένων με την τεχνολογία των Data Analytics
Από κάθε κίνηση, μικρή ή μεγάλη, παράγονται δεδομένα. Από το πόσο χρόνο αφιέρωσε ο πελάτης για να μελετήσει ένα προϊόν, μέχρι το πόσοι δυνητικοί πελάτες το είδαν, όλα αυτά τα δεδομένα προσφέρουν στρατηγικό πλεονέκτημα στην επιχείρηση. Η χρήση των εργαλείων data analytics βοηθά στην κατανόηση των καταναλωτικών συμπεριφορών και στην πρόβλεψη μελλοντικών τάσεων. Η ανάλυση αυτών των δεδομένων επιτρέπει την ταχύτερη προσαρμογή των επιχειρήσεων και την βελτίωση των στρατηγικών marketing. Σύμφωνα με το Retail Analytics Market Αnalysis του Fortune Business Insights, η αξία της παγκόσμιας αγοράς retail analytics, το 2023 αποτιμήθηκε στα USD7,56 δισ., ενώ προβλέπεται από τα USD 8,75 δισ. το 2024 να φτάσει στα 31,08 δισ. μέχρι το 2032, παρουσιάζονται δείκτη ετήσιας ανάπτυξης (CAGR) 17,2%. Αυτή η αυξητική τάση υπογραμμίζει τη σημασία της χρήσης τέτοιων εργαλείων για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων.
Εξέλιξη της εφοδιαστικής αλυσίδας μέσω της τεχνολογίας
Η χρήση αυτοματοποιημένων συστημάτων και ρομπότ για την αποθήκευση, την οργάνωση και την παράδοση προϊόντων, καθώς και η ενσωμάτωση προηγμένων εργαλείων για την παρακολούθηση της αλυσίδας εφοδιασμού σε πραγματικό χρόνο, επιτρέπει στις επιχειρήσεις να αυξήσουν την αποδοτικότητα και να μειώσουν τα κόστη.
Σύμφωνα με το The Economist, το 59%, περίπου, των ερωτηθέντων στην έρευνά του δήλωσε ότι η AI συμβάλλει στην ευελιξία των αλυσίδων εφοδιασμού, ενώ το 51% είπε ότι η τεχνολογία συμβάλλει στην οικοδόμηση ανθεκτικότητας των επιχειρήσεων. Με τη χρήση αυτών των τεχνολογιών, οι εταιρείες εξασφαλίζουν αυξημένη αποδοτικότητα και μειωμένο λειτουργικό κόστος, ενώ ενισχύουν την εμπειρία του πελάτη και επιταχύνουν τη διαδικασία αγοράς.
Η τεχνολογία ως εργαλείο βιωσιμότητας
Η έννοια τη βιωσιμότητας συνδέεται με τις retail επιχειρήσεις καθώς σχετίζεται με την πώληση προϊόντων ή την προσφορά υπηρεσιών με τέτοιον τρόπο που να ελαχιστοποιεί το περιβαλλοντικό και κοινωνικό αποτύπωμα. Από την επιλογή εναλλακτικών πρώτων υλών μέχρι την υιοθέτηση τεχνολογικών πρακτικών που χαρακτηρίζονται carbon-neutral, το “sustainable retail” είναι πλέον στο προσκήνιο. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η δημιουργία ψηφιακών showroom π.χ. για επιχειρήσεις με καλλυντικά – με τη βοήθεια της AI- μέσα στα οποία ο πελάτης θα μπορεί να «δοκιμάσει» το προϊόν στο πρόσωπο του, εξοικονομώντας έτσι και χρόνο και πόρους από την παραγωγή επιπλέον προϊόντων ως δείγματα. Αξιοσημείωτο είναι ότι σχεδόν τον 50% των καταναλωτών παγκοσμίως επιλέγουν να αγοράζουν από brands που έχουν ξεκάθαρα υιοθετήσει πιο βιώσιμες πρακτικές και στρατηγικές, σύμφωνα με το Diversitech Global.
Ο ρόλος του ψηφιακού marketing
Όπως είναι φυσικό, μια επιτυχημένη στρατηγική digital marketing εκμεταλλεύεται όλα τα δεδομένα που συλλέγονται και προσαρμόζεται για να δημιουργήσει περιεχόμενο που θα ανταποκρίνεται στις διαφορετικές καταναλωτικές ανάγκες. Η χρήση εργαλείων, όπως είναι τα SEO και SEM, διευκολύνει και βελτιώνει το ποσοστό ορατότητας και προσβασιμότητας της επιχείρησης στο ψηφιακό περιβάλλον. Σε δεύτερο επίπεδο ψηφιακά εργαλεία που επιτρέπουν τη μέτρηση δεικτών όπως ο ROI (Return on Investment – Δείκτης απόδοσης επί της επένδυσης, ο οποίος χρησιμοποιείται για την καταγραφή της αποτελεσματικότητας μιας επένδυσης) βοηθούν στην αξιολόγηση της απόδοσης κάθε καμπάνιας marketing και επιτρέπουν στις επιχειρήσεις να προσαρμόζονται και να εξελίσσονται αναλόγως, για να συνεχίζουν να είναι ανταγωνιστικές στην αγορά.
Τεχνολογικές τάσεις στο retail το 2025
Καθώς το 2025 πλησιάζει, νέες τεχνολογίες, ψηφιακά εργαλεία, συνεχείς αλλαγές στα καταναλωτικά προφίλ, καινοτόμα επιχειρηματικά μοντέλα κλπ αλλάζουν τον τρόπο που το λιανεμπόριο λειτουργεί. Η AI, προφανώς, παραμένει ανάμεσα στις κυρίαρχες τάσεις για το 2025. Η ταχύτητα με την οποία εξελίσσεται, επεξεργάζεται δεδομένα και παράγει αποτελέσματα την καθιστούν αναπόσπαστο μέρος της ψηφιακής εξέλιξης των επιχειρήσεων. Ως φυσικό επακόλουθο της χρήσης AI και πρακτικών data analytics, το “Subconscious Commerce” (όρος που αναφέρεται στην προληπτική προσέγγιση του retail, σύμφωνα με την οποία οι επιθυμίες των καταναλωτών όχι μόνο γίνονται άμεσα αντιληπτές, αλλά προβλέπονται, μέσα από την ανάλυση ενδείξεων και μοτίβων, προτού οι ίδιοι οι καταναλωτές τις αναγνωρίσουν συνειδητά) φαίνεται να αναδύεται, καθώς θα προβλέπει και θα εξυπηρετεί καταναλωτικές ανάγκες πριν καν ο ίδιος ο καταναλωτής τις αντιληφθεί. Αυτή η πρακτική συλλέγει data σε πραγματικό χρόνο από το ιστορικό αγορών, την περιήγηση στο διαδίκτυο και τα social media ώστε να προβλέψει μελλοντικές ανάγκες και να προσφέρει προσωποποιημένες προτάσεις.
Σε συνδυασμό με όλα τα τεχνολογικά εργαλεία που προσφέρονται στις σύγχρονες επιχειρήσεις retail, αυτό που θα βρεθεί στο επίκεντρο της στρατηγικής τους, μεταξύ άλλων, είναι η έννοια του Omni-channel, δηλαδή η συνεκτική παρουσία σε όλα τα μέσα, ψηφιακά και μη. Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια ολιστική στρατηγική που συνδέεται με το Phygital Retail. Μάλιστα, η Polestar αναφέρει ότι το 73% των καταναλωτών πριν προχωρήσουν στην τελική αγορά ενός προϊόντος μεταφέρονται από το ένα κανάλι στο άλλο, και το 95% αναζητούν το ίδιο προϊόν στο Διαδίκτυο. Για παράδειγμα, οι καταναλωτές ανακαλύπτουν το προϊόν που τους ενδιαφέρει μέσω του κινητού τους, αναζητούν πληροφορίες στο διαδίκτυο, δοκιμάζουν δια ζώσης στα φυσικά καταστήματα και καταλήγουν σε αγορά online.
Για περισσότερες τάσεις και σε βάθος ανάλυση των εξελίξεων στον τομέα του λιανεμπορίου, μπορείτε να διαβάσετε το “Retail Innovation Report 2024”, από την Cardlink, a Worldline brand, σε συνεργασία με το Found.ation.