Οικολογική συνείδηση σε κάθε σημείο πώλησης

Πώς το πράσινο γίνεται το χρώμα του λιανεμπορίου;
Η οικολογική προσέγγιση και η βιωσιμότητα σε κάθε στάδιο πώλησης προϊόντων και υπηρεσιών αναδεικνύονται σε στρατηγική προτεραιότητα για τον κλάδο του retail. Οι επιχειρήσεις, λαμβάνοντας υπόψη τις τεχνολογικές εξελίξεις και τις συνεχώς μεταβαλλόμενες καταναλωτικές συμπεριφορές, αντιλαμβάνονται ότι το να γίνουν πιο «πράσινες» δεν ωφελεί μόνο το περιβάλλον, αλλά προσφέρει και μια σημαντική επιχειρηματική ευκαιρία για ανάπτυξη και διαφοροποίηση.
Από τα φυσικά καταστήματα μέχρι την online εμπειρία, η βιωσιμότητα καθίσταται βασικό κλειδί για την επιλογή των πελατών να ολοκληρώσουν μια αγορά. Σύμφωνα με την Diverstech, το 64% των καταναλωτών επιθυμεί οι επωνυμίες να μειώσουν τη χρήση συσκευασιών, το 50% αποζητά περισσότερη διαφάνεια για τις πρακτικές ανακύκλωσης, ενώ το 46% χρειάζεται διευκρινίσεις σχετικά με την προέλευση των προϊόντων.
Εφοδιαστική αλυσίδα: Βιωσιμότητα από την πρώτη στιγμή
Η μετάβαση σε μια βιώσιμη εφοδιαστική αλυσίδα δεν είναι πλέον προαιρετική επιλογή, αλλά μια επιτακτική ανάγκη. Μία συνεργασία που αποδεικνύεται χρήσιμη και μειώνει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των επιχειρήσεων είναι η συνεργασία με τοπικούς προμηθευτές, περιορίζοντας έτσι τόσο τα μεταφορικά έξοδα όσο και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Αντίστοιχα, η επιλογή προμηθευτών που ακολουθούν βιώσιμες πρακτικές, ενισχύει τη συνολική οικολογική στρατηγική των επιχειρήσεων.
Ταυτόχρονα, οι έννοιες upcycling (δημιουργική επαναχρησιμοποίηση: η διαδικασία μετατροπής υποπροϊόντων, απορριμμάτων, άχρηστων προϊόντων σε νέα προϊόντα που θεωρούνται υψηλότερης ποιότητας, με οικονομική, καλλιτεχνική και περιβαλλοντική αξία) και recycling (η διαδικασία συλλογής απορριμμάτων και μετατροπής τους σε πρώτες ύλες που θα χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία νέων προϊόντων) έρχονται στο επίκεντρο για την μείωση της σπατάλης και των αποβλήτων. Η συνειδητή παραγωγή προϊόντων, με την αποφυγή υπερπαραγωγής αγαθών, η επαναχρησιμοποίηση προϊόντων και πρώτων υλών και η ανακύκλωση είναι μερικές πρακτικές που οδηγούν την κάθε επιχείρηση σε πιο πράσινα μονοπάτια.
Φυσικά καταστήματα: Πώς επαναπροσδιορίζονται;
Όταν γίνεται αναφορά στην οικολογική συνείδηση στο λιανεμπόριο, η πρώτη σκέψη αφορά την ενεργειακή απόδοση. Οι επιχειρήσεις επανασχεδιάζουν τους χώρους τους, ώστε να καταναλώνουν λιγότερη -και ανανεώσιμη- ενέργεια χωρίς να υπονομεύουν την καταναλωτική εμπειρία. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η μετάβαση σε LED φωτισμό και έξυπνα συστήματα διαχείρισης ενέργειας, η αναβάθμιση των συστημάτων θέρμανσης και κλιματισμού, η αξιοποίηση ηλιακών πάνελς κ.λπ.
Συνδυαστικά, ένα κατάστημα οφείλει να ασχοληθεί και με το σύστημα διαχείρισης απορριμμάτων και να μειώσει τη σπατάλη πόρων. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η υπέρμετρη χρήση χαρτιού, είτε πρόκειται για αποδείξεις είτε για τιμοκαταλόγους και ετικέτες-ταμπελάκια προϊόντων. Μια οικολογική πρόταση είναι η αντικατάστασή τους με ηλεκτρονικές ετικέτες στα ράφια. Κάθε αλλαγή τιμής ή χαρακτηριστικών ενός προϊόντος γίνεται, πλέον, άμεσα και με μηδενική σπατάλη. Αντίστοιχη πρακτική είναι η αντικατάσταση των παραδοσιακών χάρτινων αφισών από ψηφιακές οθόνες, μειώνοντας τα απορρίμματα και επιτρέποντας τη δυναμική και άμεση ενημέρωση του περιεχομένου.
Στο ίδιο πλαίσιο, μείωση χρήσης χαρτιού μπορεί να επιτευχθεί με τις ηλεκτρονικές συναλλαγές και τις ηλεκτρονικές αποδείξεις, οι οποίες φτάνουν στην mobile συσκευή κάθε καταναλωτή αυτόματα, μόλις πραγματοποιήσει μια αγορά. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, χαρακτηριστικά, εκδίδονται ετησίως περισσότερες από 11 δισ. αποδείξεις, δημιουργώντας 28.000 τόνους εκπομπών άνθρακα, ενώ οι 9.9 δισ. από αυτές καταλήγουν στα σκουπίδια. Η καθιέρωση της ψηφιακής απόδειξης, λοιπόν, μπορεί να σώσει περίπου 53.000 δέντρα τα οποία κόβονται για να καταλήξουν στους κάδους απορριμμάτων.
Online πωλήσεις και υπηρεσίες παράδοσης
Η online οικολογική προσέγγιση είναι εξίσου σημαντική, καθώς οι καταναλωτές αποζητούν στον ίδιο βαθμό πράσινες πρακτικές. Οι οικολογικές συσκευασίες έχουν γίνει παγκόσμια τάση, με υλικά τα οποία αποδεικνύονται ταυτόχρονα ικανά να αντέξουν τις μεταφορές. Ανακυκλωμένα και ανακυκλώσιμα υλικά, επαναχρησιμοποιούμενα προϊόντα και αποφυγή οποιασδήποτε περιττής πρώτης ύλης, μειώνουν το παραγωγικό, μεταφορικό και περιβαλλοντικό κόστος.
Η παροχή εναλλακτικών υπηρεσιών παράδοσης είναι ακόμη μια στρατηγική που οδηγεί την επιχείρηση σε ένα πιο οικολογικά βιώσιμο μέλλον. Οι υπηρεσίες που κυριαρχούν ως τώρα και σχετίζονται με την ταχύτητα παράδοσης έχουν μεν προσδιορίσει τις προσδοκίες των καταναλωτών, αλλά επηρεάζουν αρνητικά το περιβάλλον. Φυσικά, δεν είναι δυνατόν να καταργηθεί η express παράδοση, αλλά σίγουρα μπορούν να προσφερθούν εναλλακτικές για όλους εκείνους που ενδιαφέρονται για την οικολογία. Για παράδειγμα η Amazon, έχει δεσμευτεί να καταστήσει τις αποστολές της “net zero carbon” έως το 2040, ενώ το Harrods στην Αγγλία ανακοίνωσε ότι αλλάζει τα οχήματά του, αφήνοντας τα πετρελαιοκίνητα στο παρελθόν.
Εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση προσωπικού και πελατών
Κάθε επιχείρηση φαίνεται να γνωρίζει ποιες είναι οι τάσεις που πρέπει να ακολουθήσει, χωρίς, όμως, να ξέρει ότι το πρώτο βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση είναι εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού της. Το green upskilling (πράσινη αναβάθμιση δεξιοτήτων) αφορά τη συνεχή κατάρτιση των εργαζομένων σε θέματα περιβάλλοντος, ώστε να συμβάλλουν ενεργά στις προσπάθειες βιωσιμότητας μιας επιχείρησης.
Η ουσιαστική και σε βάθος μάθηση μπορεί να επιτευχθεί με προγράμματα στοχευμένα σε συγκεκριμένες θεματικές (π.χ. διαχείριση αποβλήτων, ανακύκλωση, διαχείριση ενέργειας κ.ο.κ.) τα οποία μπορούν να πραγματοποιηθούν μέσω e-learning, εργαστηρίων ή on-the-job εκπαίδευσης. Η εκπαίδευση αυτή, φυσικά, δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί εφάπαξ. Πρόκειται για μια διαδικασία δια βίου μάθησης, η οποία απαιτεί τη συνέπεια πρώτα της επιχείρησης και ύστερα των υπαλλήλων, ώστε να διασφαλιστεί η συνεχής βελτίωση των δεξιοτήτων και των οικολογικών τους γνώσεων.
Πέραν των εργαζομένων, και το καταναλωτικό κοινό μπορεί να ευαισθητοποιηθεί ώστε να προχωρά σε πιο βιώσιμες επιλογές κατά τη διαδικασία αγοράς ενός προϊόντος ή υπηρεσίας. Μια επιχείρηση μπορεί να ενθαρρύνει τους καταναλωτές της να επαναχρησιμοποιήσουν ή ανακυκλώσουν τα παλιά τους αντικείμενα, δημιουργώντας προγράμματα επιβράβευσης.
Γιατί το retail να γίνει πιο πράσινο;
Οι επιχειρήσεις που ενσωματώνουν οικολογικές πρακτικές σε όλα τα σημεία πώλησης συμβάλλουν σε ένα καλύτερο μέλλον, ενώ ταυτόχρονα αποκομίζουν σημαντικά οφέλη σε βάθος χρόνου.
Συγκεκριμένα, προσελκύουν περισσότερους ευσυνείδητους καταναλωτές οι οποίοι απαιτούν μια πιο πράσινη κουλτούρα, αναζητώντας brands που ευθυγραμμίζονται με τις δικές τους αξίες. Λιγότερη σπατάλη, χαμηλότερη ενεργειακή κατανάλωση και βελτίωση της αποδοτικότητας μειώνουν συνολικά το κόστος για τις επιχειρήσεις. Τέλος, δημιουργείται μια ολοκληρωμένη θετική εικόνα γύρω από το brand και χτίζεται μια πιο συναισθηματική σχέση ανάμεσα στον πελάτη και το προϊόν.
Το retail του μέλλοντος είναι πιο πράσινο, καινοτόμο & αποδοτικό. Διαβάστε για περισσότερες τάσεις το “Retail Innovation Report 2024”, από την Cardlink, a Worldline brand, σε συνεργασία με το Found.ation.