Πώς η πανδημία άλλαξε τις καταναλωτικές συνήθειες;
Τι αγοράζουν πια οι καταναλωτές, με ποιους τρόπους και από πού; Ποια ήταν η επίδραση του Covid-19 στο εμπόριο;
Τα τελευταία δύο χρόνια, έχουμε αντιμετωπίσει πολλές και σημαντικές αλλαγές στη ζωή μας, λόγω της απρόσμενης εμφάνισης της πανδημίας του Covid-19. Ανάμεσα σε όλα τα υπόλοιπα, έχουμε γίνει και διαφορετικοί ως καταναλωτές. Ποιες είναι, όμως, οι αλλαγές που έχουν συμβεί στις καταναλωτικές συνήθειες; Τι αγοράζουν πια οι καταναλωτές, από πού και με ποιους τρόπους;
Το delivery ενισχύεται δυναμικά
Μπορεί για ένα μεγάλο διάστημα να στερηθήκαμε την εστίαση, αυτό, όμως, δε σημαίνει ότι οι καταναλωτές δεν θέλουν να δοκιμάζουν καινούριες γεύσεις, έστω και στο σπίτι. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ, τέσσερις στους δέκα χρήστες του Διαδικτύου παραγγέλνουν πια ηλεκτρονικά φαγητό. Επιπλέον, σύμφωνα με στοιχεία από το Euromonitor International, το ποσοστό των δαπανών όσον αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο σχετικά με τρόφιμα και ποτά ξεπέρασε το 10% το 2020, από μόλις 3% το 2015, ενώ, σύμφωνα με την έρευνα “Voice of the Consumer: Lifestyles” του Euromonitor International, το 46% των καταναλωτών ηλικίας 30-44 ετών παρήγγειλε φαγητό σε πακέτο ή για κατ’ οίκον παράδοση το 2020 από 34% το 2019. Ταυτόχρονα, νέες τάσεις έχουν ξεπηδήσει στο delivery, όπως οι κουζίνες-φαντάσματα (ghost kitchens) – κουζίνες δηλαδή που έχουν τη δυνατότητα delivery φαγητού, χωρίς να διαθέτουν χώρο για την εξυπηρέτηση του κοινού στο κατάστημα ή κάποια βιτρίνα – οι οποίες μάλιστα, σύμφωνα με το Euromonitor, θα αντιπροσωπεύουν μία αγορά 1 τρισ. δολαρίων έως το 2030.
Ποιες άλλες διαδικτυακές αγορές ενισχύθηκαν;
Ποιες αγορές, ωστόσο, εκτοξεύτηκαν περισσότερο κατά τη διάρκεια της πανδημίας; Σύμφωνα με έρευνα της Plushost σε συνεργασία με τη Focus Bari, η οποία μελέτησε τη σχέση των καταναλωτών με το e-commerce πριν, κατά και μετά τα περιοριστικά μέτρα σε 24 διαφορετικούς κλάδους της αγοράς, οι κατηγορίες που εκτοξεύτηκαν την περίοδο της καραντίνας είναι τα Καλλυντικά / Αρώματα (+17%), τα Ρούχα & Υποδήματα (+12%), τα Εσώρουχα / Πιτζάμες (+12%), τα Παιχνίδια (+10%), τα Φάρμακα / Συμπληρώματα (+8%), τα Είδη Δώρων (+8%), ο Αθλητικός Εξοπλισμός (+8%), τα Βιβλία (+7%) και η Αθλητική Ένδυση / Υπόδηση (+6%). Όσον αφορά το από πού ψωνίζουμε, στο σύνολο των online αγορών προηγούνται οι παραγγελίες από Skroutz/Best Price με ποσοστό 28%, ενώ ακολουθούν (27%) οι επώνυμες αλυσίδες με e-shop και φυσικά καταστήματα που προσφέρουν πολλά διαφορετικά brands.
Απογείωση συνολικά για το ηλεκτρονικό εμπόριο
Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει, βέβαια, απογειωθεί συνολικά. Σύμφωνα με το Europe e-commerce report 2021 και στατιστικά που αφορούν την Ελλάδα, το ποσοστό των χρηστών Internet που αγοράζουν αγαθά ή υπηρεσίες online έφτασε το 59% το 2020, με την πρόβλεψη να φτάσει το 63% το 2021, από 45% το 2016. Αντίστοιχα είναι και τα στατιστικά της ΕΛΣΤΑΤ, σύμφωνα με τα οποία Ηλεκτρονικό Εμπόριο στην Ελλάδα καθώς online αγορές πραγματοποίησαν το Α΄ τρίμηνο του 2021 το 60% των καταναλωτών, με την αύξηση να αγγίζει το 22% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Πώς πληρώνουν οι πελάτες;
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν και τα ευρήματα που αφορούν τους τρόπους πληρωμής, όπου οι καταναλωτές εξακολουθούν να προτιμούν την αντικαταβολή αν και σε μικρότερο ποσοστό (63% πριν την πανδημία, 56% στην καραντίνα, 57% στο σύστημα click in shop και 59% σήμερα), συνολικά, ωστόσο, είχαμε σημαντική ενίσχυση της χρήσης κάρτας. Σύμφωνα με ενδιάμεση έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος για τη νομισματική πολιτική 2021, οι πληρωμές με κάρτα που πραγματοποιήθηκαν με φυσική παρουσία σε φυσικό τερματικό EFTPOS ανήλθαν το 2020 σε 28,7 δισεκ. ευρώ, αυξημένες κατά 29% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ η αντίστοιχη αξία εκείνων που πραγματοποιήθηκαν εξ αποστάσεως ανήλθε σε 6,8 δισεκ. ευρώ το 2020, αυξημένη κατά 71% έναντι του προηγούμενου έτους.
Ενίσχυση και για τις τοπικές αγορές
Η καραντίνα έφερε ισχυρό ενδιαφέρον και για τις τοπικές αγορές. Το 2020, σύμφωνα με στοιχεία της Κομισιόν, το 81% πραγματοποίησε αγορές πιο κοντά στην κατοικία του και στήριξε τοπικές επιχειρήσεις, σε ένα στατιστικό που αποδεικνύει πως ο κόσμος, μετά την έναρξη της πανδημίας και τους περιορισμούς που έχει φέρει στη ζωή του, έχει στραφεί αρκετά στη γειτονιά του και στα καταστήματα που βρίσκονται πιο κοντά στην οικία του.
Το να παρακολουθούμε τις τάσεις στον κόσμο του Retail είναι μία σημαντική πρόκληση που καλύπτουμε με το Retail Innovation Hub, μια περιφερειακή πλατφόρμα με τη φιλοδοξία να διευκολύνει την εξέλιξη του λιανικού εμπορίου στην ψηφιακή εποχή. Όλες οι εξελίξεις παρουσιάστηκαν στο Retail leaders Innovation Workgroup στις 20 Ιανουαρίου, μία διαδραστική διαδικτυακή εκδήλωση με στόχο να διαμοιραστούν ιδέες και να εντοπιστούν προκλήσεις που επηρεάζουν ευρέως τον κλάδο, έχουν μεγάλο αντίκτυπο σε αυτόν και απαιτούν λύσεις. Τα κυριότερα insights από αυτό το workgroup είναι διαθέσιμα με τη μορφή ενός mini report. Πατήστε εδώ για να το λάβετε δωρεάν.
Διαβάστε περισσότερα άρθρα από το Retail Innovation Hub εδώ.