Generative AI: Η δύναμη που μεταμορφώνει το λιανικό εμπόριο
Τι μπορεί να κάνει η τεχνητή νοημοσύνη για την ενίσχυση των πωλήσεων και πώς επηρεάζει την αλληλεπίδραση των retailers με τους πελάτες.
Τους τελευταίους μήνες, η Generative AI βρίσκεται ολοένα και περισσότερο στο επίκεντρο, έχοντας αναδειχθεί ταχύτατα ως μία από τις πλέον υποσχόμενες τεχνολογίες για τον ψηφιακό μετασχηματισμό που μπορεί να έχει ευρείες εφαρμογές. Το ChatGPT της OpenAI, που παρουσιάστηκε στα τέλη του 2022, αποτελεί ένα εξαιρετικό παράδειγμα των δυνατοτήτων της τεχνητής νοημοσύνης, που, αν και δεν βασίζεται στην ανθρώπινη λογική, χρησιμοποιεί τις πιθανότητες για να δημιουργήσει εύλογες απαντήσεις με βάση τα διαθέσιμα δεδομένα.
Η δύναμη της Generative AI εκτείνεται βέβαια πέρα από τα chatbots. Ο κλάδος του λιανικού εμπορίου είναι ένας από εκείνους που μπορούν να επωφεληθούν αξιοποιώντας την Generative AI σε ποικίλες εφαρμογές, κάποιες από τις οποίες είναι ο επικοινωνιακός σχεδιασμός, η βελτιστοποίηση της αλυσίδας εφοδιασμού και η αυτοματοποίηση της ροής μιας σειράς εργασιών στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου. Ακόμη και οι πιο μικρές σε μέγεθος επιχειρήσεις μπορούν να επωφεληθούν από αυτήν την τεχνολογία, καθώς, σε πολλές περιπτώσεις, το κόστος αξιοποίησής της είναι από μικρό έως και μηδαμινό.
Σύμφωνα με έρευνα της Accenture (Technology Vision 2023), η συντριπτική πλειονότητα των στελεχών στον τομέα της λιανικής (96%) εκφράζει έντονο ενθουσιασμό για τις νέες δυνατότητες που προσφέρουν τα foundation models (η τεχνολογία που υποστηρίζει τις εφαρμογές της Generative AI, όπως το ChatGPT). Η ίδια έρευνα αποκάλυψε ότι πάνω από το 90% των στελεχών θεωρεί ότι τα foundation models θα έχουν σημαντικό ρόλο στις στρατηγικές τους στον τομέα του λιανικού εμπορίου για τα επόμενα τρία έως πέντε χρόνια. Επιπλέον, περισσότερο από το 50% των ερωτηθέντων έχει ήδη αρχίσει να διερευνά πειραματικές εφαρμογές της Generative AI σε τομείς όπως η υποστήριξη πελατών και η αυτοματοποίηση διαδικασιών.
Ενισχύοντας την εμπειρία του πελάτη μέσω του conversational commerce
Με τη χρήση της Generative AI, η εμπειρία του πελάτη μπορεί να ενισχυθεί σημαντικά μέσω του conversational commerce (συνομιλητικού εμπορίου). Αυτή η τεχνολογία δίνει τη δυνατότητα στα brands και στις επιχειρήσεις να ενσωματώσουν τη Generative AI στο ψηφιακό τους περιβάλλον, με σκοπό να προσφέρουν πιο προσαρμοσμένες και αποτελεσματικές δυνατότητες αναζήτησης. Το conversational product search, που υποστηρίζεται από την Generative AI, επιταχύνει τη διαδικασία αναζήτησης και προτείνει επιλογές που ταιριάζουν καλύτερα στο προφίλ του πελάτη, καθώς πραγματοποιεί ανάλυση του ιστορικού αναζήτησης και εστιάζει στις επόμενες λογικές επιλογές για τον καθένα. Αυτό με τη σειρά του μπορεί να οδηγήσει περισσότερους πελάτες σε πιο γρήγορες αγορές και καλύτερο conversion rate, αλλά και να ενισχύσει το cross-selling. Για παράδειγμα, κάτω από ένα blog post για το camping μπορούν να προβάλλονται προτάσεις για τα προϊόντα που είναι σχετικά με αυτήν τη δραστηριότητα, ώστε ο πελάτης να μη χρειαστεί καν να αναρωτηθεί σε ποιες κατηγορίες θα πρέπει να τα αναζητήσει.
Παράλληλα, η Generative AI μπορεί να ενισχύσει την υποστήριξη μέσω chatbot, προσφέροντας σύνθετες απαντήσεις με βάση τις ανάγκες κάθε πελάτη και εξατομικευμένες αλληλεπιδράσεις που ταιριάζουν στο ύφος και τη γλώσσα κάθε retailer και brand. Αυτό ξεπερνά σημαντικά τους περιορισμούς των παραδοσιακών chatbots (που βασίζονται σε έναν μικρό αριθμό σεναρίων συνήθως) και προσφέρει μία εντελώς νέα εμπειρία επικοινωνίας και υποστήριξης προς τον πελάτη, δημιουργώντας την αίσθηση ότι η συνομιλία γίνεται με άνθρωπο και εξασφαλίζοντας ένα καλύτερο επίπεδο εξυπηρέτησης.
Βελτιστοποιώντας λειτουργίες στο κομμάτι της εφοδιαστικής αλυσίδας
Οι συνομιλητικές δυνατότητες που μπορεί να προσφέρει η Generative AI μπορούν να ενισχύσουν την αλληλεπίδραση μεταξύ ατόμων με μηχανές και στο κομμάτι της εφοδιαστικής αλυσίδας. Για παράδειγμα, η Generative AI μπορεί να παρέχει πληροφορίες παρακολούθησης πακέτων σε πραγματικό χρόνο, απαντώντας σε απλά ερωτήματα πελατών πιο γρήγορα και με μεγαλύτερη ακρίβεια ή μπορεί επίσης να βελτιστοποιήσει τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η συσκευασία, αναλύοντας και υπολογίζοντας διαστάσεις προϊόντων πιο γρήγορα απ’ ότι θα έκανε ένας άνθρωπος, μειώνοντας έτσι συνολικά τον χρόνο που θα χρειαστεί για να φτάσει μια αποστολή στον παραλήπτη της.
Αυτοματοποιώντας τη δημιουργία περιεχομένου στο e-commerce back-end
Η Generative AI μπορεί να βελτιώσει την εμπειρία των πελατών όχι μόνο στο front-end, αλλά και να αυτοματοποιήσει τη ροή εργασιών στο back-end. Μπορούν για παράδειγμα να δημιουργηθούν αυτόματα περιγραφές προϊόντων με συνέπεια και ακρίβεια, ενώ, αναλύοντας περιγραφές κειμένου και δεδομένα από φωτογραφίες, μπορούν να δημιουργηθούν εξατομικευμένα γραφικά, εξαλείφοντας την ανάγκη για νέες φωτογραφίσεις. Επιπλέον, η Generative AI μπορεί να βοηθήσει στο να δημιουργηθεί περιεχόμενο για websites. Αυτή η αυτοματοποίηση όχι μόνο βελτιώνει τις διαδικασίες υποστήριξης του e-commerce σε μία επιχείρηση, αλλά, παράλληλα, απελευθερώνει χρόνο των υπαλλήλων, ο οποίος μπορεί να αξιοποιηθεί σε άλλες ανάγκες της επιχείρησης. Παρέχει μια αποδοτική λύση που επιτρέπει στις επιχειρήσεις να εστιάσουν σε πιο στρατηγικές πρωτοβουλίες και να αυξήσουν την παραγωγικότητα της επιχείρησής τους. Αυτό μπορεί να φανεί χρήσιμο ακόμη και σε επιχειρήσεις που έχουν website αλλά όχι απαραίτητα e-shop, ενώ η δημιουργία κειμένων και εικόνων μπορεί να εφαρμοστεί και για διαφημιστική προβολή (έντυπα, αφίσες, banners κ.ά.) είτε σε ψηφιακή είτε σε εκτυπωμένη μορφή.
Αντιμετωπίζοντας τις προκλήσεις
Αν και οι προοπτικές που μπορεί να προσφέρει η Generative AI στο λιανικό εμπόριο είναι πάρα πολλές, δεν πρέπει να αγνοηθούν οι κίνδυνοι και οι προκλήσεις που μπορεί να προκύψουν. Τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης, όπως το ChatGPT, ενδέχεται σε αυτή τη φάση να παρέχουν απαντήσεις που φαίνονται σωστές και αξιόπιστες, ωστόσο μπορεί να μην ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, επομένως απαιτείται, σε κάθε περίπτωση, προσεκτική επαλήθευση και έλεγχος του περιεχομένου που παράγεται. Επιπλέον, είναι υπό ανάπτυξη ένα ρυθμιστικό πλαίσιο που θα διέπει τη χρήση της Generative AI, και άρα ο τρόπος λειτουργίας και χρήσης της μπορεί να αλλάξει στο πολύ άμεσο μέλλον. Kάτι τέτοιο είναι απαραίτητο, καθώς θα προσφέρει κατευθυντήριες γραμμές και θα διασφαλίσει τη διαφάνεια στη χρήση της τεχνολογίας αυτής.
Startups και επενδυτές αγαπούν την ΑΙ
Η Generative AI αποτελεί ένα ισχυρό εργαλείο με σημαντικές δυνατότητες και προοπτικές και καθώς εξελίσσεται και διαμορφώνει τη βιομηχανία, θα δούμε σύντομα περισσότερες και καλύτερες εφαρμογές της και στον κλάδο του retail. Ευοίωνο είναι και το γεγονός ότι οι επενδύσεις σε startups που αναπτύσσουν λύσεις τεχνητής νοημοσύνης αυξάνονται διαρκώς. Σύμφωνα με στοιχεία του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), οι επενδύσεις σε startups που ασχολούνται με την Generative AI εκτινάχθηκαν το 2023 και αναμένεται να ξεπεράσουν τα 45 δισεκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως. Το μέλλον προβλέπεται συναρπαστικό!